Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pinawala, Dambula, Sigiriya, Zahrada koření a Kandy! (EV)

Pro někoho neznámá jména míst. Ale pro cestovatele, kteří již byli nebo se v budoucnu chystají na Srí Lanku, jsou to hojně navštěvovaná místa. Já jsem tam byl taky. Čtyři krásné dny (i s cestou). Stoprocentně se tam budu vracet!

Na pár dní jsem opustil moje drahé Maledivy a vyrazil jsem směr Srí Lanka. Na letišti jsi mě vyzvedl můj chauffeur guide Wijay (jméno měl samozřejmě delší, ale nebyl jsem schopen si ho zapamatovat :-D ) a zamířili jsme do hotelu, neboť už bylo dosti šero.

Druhý den ráno jsem vyjeli vstříc našemu prvnímu cíli, slonímu sirotčinci v Pinawale. Cesta byla docela dlouhá, tříhodinová. Musím říct, že srílanský styl řízení je velmi vtipný. Troubí se hodně často a předjíždí taky. Jak můžete číst, přežil jsem! :-) Moje oblíbená zvířátka s chobotem mají k dispozici dva prostory, jenž jsou odděleny hlavní silnicí. Já jsem začal na koupání, což je takové jezero s mnoha kameny. Sloni se tam pohybovaly různě a hlavně v rámci omezení, které jim dávali jejich ošetřovatelé. Docela vtipné jsou zákazové cedule, které zakazují krmení slonů a jakékoli přiblížení k nim. Já jsem si jich všiml, až když mě ukecali na fotku se slonem. Ale byl hodnej! Pro mě ohromnej zážitek ;-) Následně jsem zamířil na druhou stranu silnice do ohromného sloního výběhu. Opravdu, prostoru tam mají habaděj. Viděl jsem i krmení slůňat. Mrňousové vypili odhadem tak pětilitrovou láhev jako nic a už žádali o další. A abych nezapomněl. Vyrábějí tam hovínkový papír. Naprosto hustý!!! Vezmou vás i na malou prohlídku manufaktury, kde uvidíte přesný postup výroby. Poté, co jsem opustil sloní sirotčinec, pelášili jsme směrem do Dambuly. Ta se pyšní jedním z nejstarších (nevím, jestli jsou další tak, abych nekecal) jeskynních chrámů. Ten se nachází na trošku vyšším kopci. Ale procházka mi určitě prospěla. Ještě zmíním pravidla, která jsem musel v chrámu dodržovat. Musel jsem mít zakrytá ramena i kolena a pochodovali jsme tam všichni bosky. Nejstarší je však pouze jedna jeskyně a to přibližně 2100 let a celá výzdoba s velkým ležícím Buddhou byla vytesána do skály, což je naprosto obdivuhodné. Další zajímavostí je velké množství soch Buddhů. Je jich opravdu spousta. Každý král totiž měl čest jednu přidat. A když si vezmete, jak dlouho chrám stojí. No prostě super. 

Další den byla v plánu Sigiriya, která je mimochodem v UNESCO. Je to spíš pevnost, kterou nechal postavit jeden místní král (kdybych si tak to jeho jméno zapamatoval :-D ). Rozkládá se na vysoké skále a také pod ní. Pěknej krpál, musím říct. Skládá se ze dvou částí: letního a zimního paláce. Letní je dole pod skálou a druhý nahoře. A proč zimní? Zima sice na Srí Lance není ani tehdy nebyla, ale existuje tu období monzunů. Opevnění bylo na velmi vysoké úrovni. Dle mého názoru se pevnost nedala dobýt. Nalézalo se tu několik velmi širokých zdí a dva vodní příkopy, tehdy plné krokodýlů. Dnes jsou už jen tři. Paláce se sice nedochovaly ve své původní kráse. Zbyly spíše základy. Ale i tak je to úchvatné, jak tohle mohli postavit bez pomoci moderní techniky. A co je velmi důležité? Nedělat hluk, jinak byste mohli opuchnout. Na skále je připevněno několik hnízd útočných včel a vos. Takže prosím PŠŠŠŠŠT! Naší konečnou zastávkou bylo Kandy, ale v průběhu cesty jsme se zastavili ve Zahradě koření. Na okolních stromech jsem si prohlédl různé druhy koření, jenž spíš vídám v kořenkách. Navíc jsem dostal masáž zad, samozřejmě s krémem, který byl vyroben přímo na místě. Jsou tam na turisty, i české, velmi dobře připravení. Když jsem řekl, že jsem z České republiky, začal na mě průvodce chrlit české názvy koření. Co říct? Super návštěva! Během pozdního odpoledne jsme dorazili do Kandy, což je město obklopené horami a jedno z nejchladnějších míst na Srí Lance. To samozřejmě bodlo ;-) Prohlídl jsem si část města a místní buddhistický chrám, kde se prý ukrývá Buddhův zub. Těžko říct, nikde jsem ho nenašel. Večer jsem zúčastnil místního tanečního vystoupení. Velmi působivé! Tanečníci a tanečnice byli opravdu hodně šikovní. 

Poslední den jsem měl v plánu pouze prohlídku místní botanické zahrady. Objevil jsem tam největší bambusový strom a mnoho dalších skvostů přírody. Až na ten déšť to bylo krásné! No a pak jsme pelášili zpět na letiště a potom hurá zpátky na Maledivy.

 

 

 

English version: Pinawala, Dambula, Sigiriya, Spice Garden and Kandy!

These names of places can be unknown for some people. But for travellers, who have visited or are planning to visit Sri Lanka, they must be well known. I have visited them all. Four nice days (including travelling). I am very sure I will come back!

For few days I left Maldives and flew to Sri Lanka to get some new experiences. At the Colombo Airport I was picked up by my chauffeur guide Wijay (his name is longer, but it wasn't memorable) and I was brought to my hotel, because it was quite dark.

Pinawala Elephant's Orphanage was our first objective. The journey was long, it took around three hours. I must say, the Srilankan way of driving is cool. Frequent hooting and overtaking. But as you can read this, I survived! :-) First what to say. Elephants are my favourite animals. I love them :-) There are two areas for them in Pinawala, separated by main road. The bathing area is the first. It is a bigger lake with many stones. So they can swim, dive..., but they are limited by their keepers. Each visitor can realize that many activities are not permitted, if read... in time. Not like me. I found it out later after my picture with elephant. But it is great. An awesome experience, just to touch such a cool animal. The second area serves as their home, it is really really huge. As one of many tourists activities there is baby elephant's feeding. At the beginning there was aproximately five-liters bottle full of millk, after few seconds it was empty and at once they were asking for other one. There is an elephant poo paper manufactory, including tours which show the process of making it. Afterwards my journey went on to Dambula, where very old cave temple is located, uphill. So firstly I had to climb up. But it was useful walk, I liked it. At the beginning I mention some basic rules to enter buddhistic temples, generally. Covered shoulders and knees and no shoes. Only one cave was aproximately 2 100 years ago, the others later. Its decoration was made directly to the rock. So no mistakes were allowed. The lying Buddha is brilliant. And he is not the only. There are huge number of Buddhas in all caves. Each king had the right to make a new one and now you can see how much time passed. Awesome! Local guides are very cool and very ready for Czech tourists. They know all the Czech spices names.

Next day was started in Sigiriya, the UNESCO monument, by the way. The palace fortress was built by the king (I don't remember his name :-D ). It is located on the top of the high rock and in its surrounding. Very steep hill, I must say! There are two palace included in the fortress, winter (upper) and summer (lower). Why winter palace? There is no winter in Sri Lanka, but monsoon season which was considered as winter. The local fortification was built very well. I think it was impossible to conquer it at that times. Many wide walls and also two water canals full of crocodiles. Recently there are only three however. Unfortunately palace haven't been preserved, only foundations have. But it seems me breathtaking that it happened without modern engineering. Very important information: Don't make a big noise! It may provoke wasps and bees to attack you. There are many wasp's and bee's nests on the rock. So SILENCE please! On the way to Kandy, our last stop, we visited the Spice Garden. Surrounding park provided me nice spicetreeseeing. Many spices can be usually found just in spice jars. Unexpectedly I got a great masssage there. Naturally with home-made massage cream. I liked this place very much! In the late afternoon we reached Kandy, surrounded by mountains and one of coldest places in Sri Lanka, which helped me! I visited part of the town and also local buddhistic temple, where Buddha Tooth Relic should be hidden. I haven't found it. Next time ;-) My evening was filled by local dancing performance. Very impressive! Dancers were very skillful. 

During my last day I visited only botanical garden in Kandy. I found the biggest bamboo tree and many and many treasures of nature. It was worth to visit it.  Then I was taken to the airport and flew back to the Maldives. 

Autor: Jirka Novák | středa 11.6.2014 19:07 | karma článku: 8,10 | přečteno: 420x
  • Další články autora

Jirka Novák

Moje vodní patálie aneb ta voda opravdu občas neteče! (EV)

To se občas stává, že nastane nějaký problém s dodávkou vody. Zde jsou moje zkušenosti z Malé.  

4.12.2014 v 14:46 | Karma: 3,37 | Přečteno: 99x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Moje další poprvé a ostrov Mudhdhoo (EV)

Koukal jsem na ně pořád a ne a ne s nimi cestovat. Dočkal jsem se. Poprvé jsem s hydroplánem letěl na "pracovní" výlet na ostrov Mudhdhoo. Nevěděl jsem, co od toho letu čekat. Ale hezký zážitek to byl. Nejlepší na tom byl ten krásný pohled na Maledivy ;-)

11.9.2014 v 18:06 | Karma: 6,71 | Přečteno: 354x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Maledivský ramadán (EV)

Slyšel jsem o něm hodně! Ale zažít ho na vlastní kůži je úplně něco jiného. Tedy muslim nejsem a nestanu se jím. Pokud však žijete v muslimské zemi, což Maledivy rozhodně jsou (a ne všichni si to uvědomují), musíte se přizpůsobit podmínkám toho posvátného měsíce islámu.

28.7.2014 v 19:35 | Karma: 7,56 | Přečteno: 591x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Jak jsem upekl kus čerstvého tuňáka! (EV)

"Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne." A ono se opravdu utrhlo. Celou dobu jsem chodil kolem rybího trhu, že si tam koupím nějakou rybu, až jsem prostě neodolal a koupil si ji :-)

13.7.2014 v 20:07 | Karma: 9,07 | Přečteno: 572x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Odvrácená tvář ráje! (EV)

Všichni návštěvníci sem jezdí, protože je tu krásně. Průzračné čisté moře, romantické ostrovy a perfektní služby. To je naprostá pravda. Ale za tím vším se skrývají i místa, která by rozhodně nikoho nelákala.

10.7.2014 v 20:32 | Karma: 7,72 | Přečteno: 721x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Další pracovní výlet aneb první šnorchlování (EV)

Přišlo to nečekaně! Ve středu večer! Šéf mi oznámil, že místo něj pojedu na jednodenní fam trip. A kamže? Na ostrov Ihuru a zároveň s prohlídkou ostrova Vabbinfaru.

22.6.2014 v 16:45 | Karma: 7,71 | Přečteno: 398x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Po stopách pravidelného zpívání! (EV)

Pořád se opakuje. Každý den! Co je to může být? Při pohledu z okna ho můžu dokonce i vidět, tedy místo, ze kterého ten tajuplný zvuk vychází. Běžně ho slyším, když pochoduju směrem ke molu nebo když peláším do kanceláře. Je všudypřítomný!

17.6.2014 v 15:40 | Karma: 5,27 | Přečteno: 242x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Jak jsem putoval po resortech! (EV)

K mé práci je potřeba kromě dobré znalosti místního letiště, také znalost resortů, kam naše klienty posíláme. Byl jsem proto vyslán, abych dělal doprovod našim italským partnerům v rámci fam tripu. A bylo to super!

14.6.2014 v 17:15 | Karma: 8,02 | Přečteno: 619x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Co mi přijde zajímavé! Zatím! (EV)

Teď se lehce podíváme na věci, které mě v Malé zaujaly :-) Kupříkladu, jak jsou Maledivci pořádní, jak je to tu s provozem na silnici.

3.6.2014 v 22:02 | Karma: 6,57 | Přečteno: 265x | Diskuse| Cestování

Jirka Novák

Maledivský úvod

Jak se to stalo, že jsem ocitl na Maledivách? Hledal jsem, hledal jsem práci, stáž mimo Evropu, až došlo na Maledivy a už jsem tady. Tímto blogem se chci s Vámi, moji drazí čtenáři, podělit o své zážitky, které budu zažívat během svého pracovního pobytu na Maledivách. Už jsem sice jednou blogoval, ale neřekl bych, že jsem zkušený blogger. Ale rád bych se zlepšil.

24.5.2014 v 7:22 | Karma: 11,80 | Přečteno: 620x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 445x
Před nedávnem jsem dostudoval a nabírám nové zkušenosti mimo Evropu. Momentálně se nacházím na Maledivách ;-)

Seznam rubrik